Matra Djet to wyjątkowy sportowy samochód, który pochodzi z malowniczego rejonu Francji – Romorantin – Lanthenay.
Dobra, tak naprawdę to nie mam pojęcia, jaki jest w Romorantin – Lanthenay, szczerze to nie wiem jak wypowiedzieć tę nazwę bez połamania sobie języka i konieczności odwiedzenia szpitala. Tak naprawdę, jedyne co powinniśmy wiedzieć dzisiaj o tym miejscu, to fakt, że w latach 1964 – 2003 główną siedzibę miała tam firma Matra, która stworzyła pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem typu „rear mid-engine”.
Djet to samochód zaprojektowany w roku 1962 przez pana Rene Bonnet’a i do roku 1965 sprzedawany pod szyldem koncernu Automobiles Rene Bonnet. Do końca 1967 samochód ten występował pod różnymi nazwami: René Bonnet Djet, Matra Bonnet Djet, Matra Sports Djet. Z ciekawostek warto jeszcze dodać, że pojazdem takim woził się sam Yuri Gagarin.
Pierwsze samochody, które powstawały wyposażone były w silnik o pojemności 1,108 cc, który generował 65 koni mechanicznych. W połączeniu ze skrzynią biegów, która produkowana była przez firmę Renault, samochód osiągał prędkość maksymalną 165 kilometrów na godzinę. Samochód jak na swoje czasy był bardzo nowoczesny: posiadał między innymi karoserie wykonaną z włókna szklanego, która została przymocowana do metalowego szkieletu. Dodatkowo w standardowym wyposażeniu samochód posiadał „dzisiejsze” tarcze hamulcowe.
Niestety w roku 1965 Automobiles Rene Bonnet popadło w dość spore kłopoty finansowe i cały samochód został wykupiony przez firmę Matra, która od początku wspomagała cały proces produkcji. Podczas tego przejęcia samochód nieco się zmienił, został on wydłużony oraz poszerzony, jednak nie można tutaj mówić o jakiś większych istotnych zmianach – nadal był to piękny sportowy samochód przeznaczony dla dwóch osób, który w najmocniejszej swojej wersji osiągał prędkość 210 km/h!
Niestety historia tego modelu definitywnie zakończyła się w roku 2003, kiedy to Matra ogłosiła upadłość finansową.
Dodaj komentarz