Nowe BMW serii 5 G60 - już w Polsce!
Najnowsza odsłona BMW serii 5 zachowuje pełną gamę różnych rodzajów napędu, włączając w to opcje z silnikiem wysokoprężnym, ale nie przynosi rewolucyjnych zmian w zasięgu dostępnym dla wersji elektrycznych. Co więcej, ta wersja pozwala kierowcom wygodnie zapomnieć o używaniu kierunkowskazów. To aktualnie najbardziej popularny sedan w historii marki BMW oraz jej model o najbardziej konserwatywnym charakterze.
W tym przypadku producent postanowił zachować umiar i uniknąć ekstremalnie dużych wlotów powietrza, ale jednocześnie zdecydował się na subtelne zmiany w porównaniu z bardziej tradycyjnym stylem znanym z poprzedniej generacji. Przednie reflektory zostały nieco zmniejszone i nieco mniej smukłe, a grille stały się trochę większe. Na szczególną uwagę zasługuje maska, która została precyzyjnie dostosowana do kształtu grilla na przodzie samochodu, a centralne wypukłości elegancko prezentują logo niemieckiego producenta.
Linie zewnętrzne samochodu zostały wyraźnie wygładzone, co nadaje mu smukłość i lekkość w wyglądzie. Klamki drzwi nie wystają poza kontur pojazdu, a subtelne przetłoczenia boczne zostały ograniczone do minimum. Jedne przeciągają się blisko dolnej części karoserii, podczas gdy inne delikatnie wyprofilowują górną część, jednak nie przykuwają zbyt wiele uwagi - ich celem jest zapobieganie monotonii na bokach pojazdu. To wyraźnie minimalistyczny projekt, pozbawiony zbędnych ozdób.
Podobnie jest z tylną częścią pojazdu. Smukłe i niezwykle szerokie lampy są charakterystyczne, ale BMW zdecydowało się nie podążać za modą umieszczania świetlnego pasa na całej szerokości tyłu. Zamiast tego, centralnie znajduje się wcięcie na tablicę rejestracyjną. Około środka tylnego zderzaka widoczne jest czarne wykończenie, które przy bokach przypomina "uszy", a w centralnej części skrywa dyfuzor.
Ogólna sylwetka trójbryłowej konstrukcji zachowuje doskonałe proporcje, charakteryzując się minimalistycznym, nie krzykliwym i eleganckim stylem. To sprawia, że samochód wydaje się mniejszy niż jego poprzednik, a jego rozmiary stają się zauważalne dopiero wtedy, gdy stoi obok innego pojazdu. W rzeczywistości, w porównaniu do poprzedniej generacji G30, nowa seria 5 G60 jest dłuższa o 97 mm (5060 mm), szersza o 32 mm (1900 mm) i wyższa o 36 mm (1515 mm). Rozstaw osi zwiększono o 20 mm (2995 mm).
WYGODA, CYFRYZACJA, PRZESTRONNOŚĆ
Mimo nowoczesnych innowacji, BMW serii 5 pozostaje na bieżąco, odsuwając na bok wiele z elementów starego wnętrza na rzecz inspiracji "siódemką". Przycisków jest znacznie mniej, zastępuje je obsługa dotykowa. W centralnej części kokpitu rozciąga się elegancki pas z kryształowymi panelami kontrolnymi. Zgodnie z nowymi trendami, cała kontrola pojazdu przeniesiona została na wyraźny ekran o przekątnej 14,9 cala, który pełni rolę głównego centrum sterowania i rozrywki w samochodzie. To miejsce, gdzie znajdują się informacje o ładowaniu pojazdów elektrycznych i usprawnione informacje o punktach ładowania. System ten oferuje również aplikacje takie jak YouTube, Bundesligę oraz platformę AirConsole, co jest szczególnie godne uwagi, ponieważ pozwala na grę w samochodzie. Kierowca i pasażerowie mogą wykorzystywać swoje telefony jako kontrolery, umożliwiając sobie zabawę podczas postojów, na przykład podczas ładowania pojazdu elektrycznego.
Wnętrze nowej serii 5 zapewnia komfort zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach. Pasażerowie na tylnej kanapie mają dostęp do czterech nawiewów i panelu dotykowego do obsługi klimatyzacji. Wersja elektryczna ma pojemność bagażnika wynoszącą 490 litrów, podczas gdy wersje hybrydowe i spalinowe oferują 520 litrów przestrzeni bagażowej.
STEROWANIE ZA POMOCĄ OCZU?
Warto zwrócić uwagę na funkcjonalność jednego z asystentów - Highway Assistant. Ta opcja stanowi kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy. BMW wprowadza innowację, która pozwala nam dosłownie prowadzić samochód za pomocą naszych oczu. W sytuacjach autostradowych można aktywować funkcję tempomatu, która nie tylko kontroluje prędkość i odległość między pojazdami, ale także śledzi ruch oczu kierowcy. Dzięki temu kierowca nie musi trzymać kierownicy, a jedynie skupiać wzrok na drodze.
Co więcej, system monitoruje otoczenie pojazdu i sugeruje zmianę pasa ruchu. Jeśli na wyświetlaczu przed nami widzimy sygnał, że można zmienić pas, wystarczy spojrzeć w lusterko boczne. Ta sugestia pojawia się np. gdy pojazd przed nami porusza się z prędkością niższą niż obowiązujący limit, albo gdy nasz samochód znajduje się na lewym pasie. System identyfikuje także pas awaryjny, więc jeśli jesteśmy na lewym pasie, a obok nie ma pojazdów, auto spróbuje zbliżyć się do krawędzi jezdni, ale nie wjedzie na pas awaryjny. Ta funkcja działa przy prędkości do 130 km/h i jest dostępna w Niemczech i USA. W innych krajach na razie nie jest dostępna z powodu regulacji prawnych.
Należy jednak podkreślić, że to nie jest system autonomiczny. Czujniki i kamery obserwują ruch oczu kierowcy i w przypadku zauważenia zamkniętych oczu, opuszczonej głowy lub odwróconej twarzy, system daje sygnał, by kierowca skupił się znowu na drodze. To działa nawet, gdy nosimy okulary przeciwsłoneczne, z wyjątkiem tych z czerwonymi soczewkami, co potwierdziłem podczas testów - wtedy system nadal działa, ale nie rozpoznaje zamkniętych oczu. Pracuje się nad rozwiązaniem tego ostatniego problemu.
BMW serii 5 G60 - GAMA SILNIKÓW
Oprócz modeli elektrycznych, w ofercie znajdą się wersje z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wspieranymi delikatnym systemem hybrydowym, a także zaawansowane hybrydy typu plug-in. Co ciekawe, te ostatnie będą miały znaczący zasięg na samej energii elektrycznej, sięgający nawet 103 km (dzięki akumulatorowi o pojemności 19,4 kWh).
W Europie na początek sprzedaży dostępne będą modele z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 208 KM (153 kW) oraz wysokoprężnym o mocy 197 KM (145 kW) dostępnym z napędem tylnym lub na wszystkie koła. W 2024 roku dołączy również nowy, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny. W przyszłym roku oferta zostanie rozszerzona o dwie nowoczesne hybrydy typu plug-in oraz kolejną wersję z napędem elektrycznym i rozkładem napędu na obie osie. Wybór dostępnych silników spalinowych zależeć będzie od konkretnego rynku. Warto dodać, że obecnie wszystkie te jednostki są standardowo wyposażone w nowoczesną 8-stopniową sportową skrzynię biegów Steptronic.
BMW serii 5 G60 — PORA NA i5?
Wariant eDrive40, choć słabszy, potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6 sekund i osiąga maksymalną prędkość wynoszącą 193 km/h. Producent podaje zakres zużycia energii między 15,9 a 19,5 kWh, co przekłada się na teoretyczny zasięg wynoszący od 477 do 582 km, choć oczywiście to zależy od warunków na drodze.
Początkowo samochód wyświetlał zasięg na poziomie około 400 km, ale po pokonaniu około 200 km pozostało jeszcze kolejne 200 km, co sugeruje dokładne oszacowanie zasięgu przez komputer pokładowy. Na autostradzie i w terenie górzystym średnie zużycie wyniosło 20 kWh na 100 km, co, mając na uwadze baterię o pojemności 81,2 kWh, potwierdzałoby zasięg rzędu 400 km. Należy jednak zaznaczyć, że podczas testów temperatura wynosiła 32 stopnie Celsjusza, a klimatyzacja działała przez cały czas. W warunkach miejskich zasięg byłby prawdopodobnie większy, ale wciąż pozostaje pewien zakres niepewności w kontekście deklarowanego zasięgu wynoszącego niemal 600 km, który dokładniej zweryfikujemy podczas dłuższych testów w kraju.
Silniejsza odmiana M60 jest wyposażona w napęd na wszystkie koła, a jest to efekt współpracy dwóch silników elektrycznych. Elektronicznie ograniczono jej prędkość maksymalną do 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, co sugeruje, że auto jest wyjątkowo szybkie dzięki dużej mocy dostępnemu momentowi obrotowemu. Zużycie energii według producenta mieści się w zakresie od 18,2 do 20,6 kWh, co przekłada się na maksymalny zasięg do 516 km.
Opcjonalnie możliwe jest szybkie ładowanie z mocą do 205 kW, co pozwala na naładowanie baterii od 10 do 80 procent w zaledwie 30 minut. Natomiast pełne naładowanie od 0 do 100 procent za pomocą wallboxa o mocy 11 kW zajmuje 8,5 godziny. W obu wersjach samochodu bateria i parametry ładowania są identyczne.
JAK SIĘ PROWADZI?
Nowa seria 5 oferuje wyjątkowo wysoki komfort jazdy, dzięki doskonałemu układowi zawieszenia, który świetnie radzi sobie z wygładzaniem wszelkich nierówności na drodze. Co więcej, układ kierowniczy jest niezwykle precyzyjny i przekazuje wiele informacji, co oznacza, że nie ma potrzeby korygowania kierunku jazdy. Samochód po prostu reaguje na nasze polecenia i bezproblemowo podąża w wybranym kierunku. Nawet w trudniejszych zakrętach kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem i jest pewny, jak zachowa się w danej sytuacji. Brak jakichkolwiek nieoczekiwanych reakcji, co jest charakterystyczne dla marki BMW.
Aby osiągnąć ten efekt, inżynierowie dokładnie usztywnili całą karoserię i równomiernie rozłożyli masę pojazdu na obie osie, co pozwala na idealne wyważenie. Dodatkowo dostępna jest opcja adaptacyjnego układu jezdnego M Professional z aktywną kontrolą przechyłów bocznych, co faktycznie eliminuje odczucie przechyłów nadwozia podczas jazdy.
PODSUMOWANIE