Leasing operacyjny polega na udostępnieniu przedsiębiorcy przedmiotu, ale bez przeniesienia prawa własności do danej rzeczy. Finansować można taki podmiot jak: samochód osobowy, ciężarowy do 3,5t. oraz powyżej 3,5t., ciągniki siodłowe, pojazdy specjalne, maszyny rolnicze, motocykle, quady, jachty i maszyny i urządzenia. W dniu zawarcia umowy klient płaci opłatę wstępną (czynsz inicjalny), następnie co miesiąc opłaca określone umową raty wraz z podatkiem VAT.
W okresie trwania umowy nie następuje pełna spłata wartości początkowej towaru, dlatego po jej zakończeniu daną rzecz trzeba wykupić na własność tak zwana ratą wykopową.
Przedmiot leasingu podczas trwania umowy jest własnością firmy finansującej, dlatego to ona dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Atutem takiej umowy jest to, że od uzyskanego przychodu przedsiębiorca odliczy wszystkie koszty związane z nią – nie tylko część odsetkową raty leasingowej, ale całą ratę, wraz z wydatkami na utrzymanie przedmiotu.
KRYTERIUM | LEASING OPERACYJNY | LEASING FINANSOWY |
Amortyzacja | Obowiązek leasingodawcy | Obowiązek leasingobiorcy |
Okres trwania umowy | 24 mce – 84 mce | 6 mcy – 84 mce |
Koszty uzyskania przychodu | Korzystajacy zalicza do kosztów opłatę wstępna, raty, wykup, wszelkie koszty związane z uzytkowaniem przemdiotu leasingu takie jak: ubezpieczenie, naprawy, paliwo, dodatkowe wyposażenie itp. | Korzystający zalicza do kosztów częśc odsetkowa rat leasingowych oraz amortyzację, wszelkie koszty związane z uzytkowaniem przemdiotu leasingu takie jak: ubezpieczenie, naprawy, paliwo, dodatkowe wyposażenie itp. |
Podatek VAT | Podatek VAT doliczany do opłaty wstępnej, rat oraz wykupu – odliczenie następuje comiesięcznie, zgodnie z wystawianą w danym miesiącu FV. | Vat odliczany z góry, wraz z opłatą wstępną jednorazowo, za całość leasingowanego przedmiotu + powiększony o część odsetkową. |
Wykup | Możliwa wysokość wykupu zależna od okresu leasingu i amortyzacji. | Po spłaceniu zobowiązania, czyli opłaty wstępnej oraz rat leasingowych – następuje przeniesienie własności na koszystającego. |
W wielu przypadkach dla przedsiębiorcy decydującym czynnikiem wyboru formy leasingu są koszty początkowe. Znacznie niższe będą w przypadku korzystania z leasingu operacyjnego, ponieważ nie wymaga on zaangażowania wysokiego kapitału własnego z konieczności zapłaty z góry podatku VAT. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się wybrać leasing operacyjny, płatność podatku VAT jest rozłożona analogicznie do opłaty wstępnej, rat i wykupu. Leasing operacyjny z samej budowy jest również najtańsza formą finansowania przedsiębiorstw, daje również możliwość zwiększenia bieżących kosztów działalności, jakie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
1. Uproszczona – bez dokumentów finansowych: potrzebne dokumenty: nip firmy i dane z dwodu os.
– samochody nowe i demo do 300 tys. złotych finansowania (czyli bez opłaty wstępnej),
– samochody używane – 150 tys. złotych
– klient stały ma podnoszone progi w prcedurach uproszczonych
2. Uproszczona plus – bierzemy pod uwagę tylko przychody (obrót) klienta za ubiegły i obecny rok. (500 tyś zł nowe, 250 tys. zł używane). potrzebne dokumenty: nip firmy i dane z dwodu os oraz przechod za ubiegły i obecny rok
klient stały ma podnoszone progi w prcedurach uproszczonych plus
3. Standardowa – z pełną dokumentacją finansową gdy przekraczamy powyzsze progi procedur uproszczonych.
– dok. Finansowe za ubiegły rok
– dok finansowe zaobecny rok